Köpvillkor
Köpvillkor
Generellt
Dessa köp- och leveransvillkor (“Köpvillkor”) gäller för www.livingdecor.se (“Sajten”) som ägs och driftas av Livingdecor Sverige AB (“LIVINGDECOR “, “Vi”, “Oss”, “Vår”). Hos oss kan du köpa fantastiska produkter från stora som små designers och varumärken. Vi erbjuder ett noggrant utvalt sortiment av de mest nyskapande såväl som klassiska designartiklarna från Skandinavien och hela världen.
Köpvillkoren tillämpas på samtliga köp och beställningar gjorda på sajten av kunder som är bosatta i Sverige. I de fallen där kunden är bosatt i en annan medlemsstat inom EU annan än Sverige är villkoren tillämpliga i de delar där de inte avviker från konsumentlagstiftningen i kundens land. Vi följer den konsumenträttsliga lagstiftningen i kundens land där så föreskrivs av EU-regler.
Du som kund hos oss har rätt att begära ut information kring dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy. Du har också rätt att begära att dina personuppgifter ändras eller raderas.
Vid frågor kontakta oss via mail, så återkommer vi så fort vi kan. Vi har en målsättning att besvara ditt ärende inom 48 timmar under arbetsdagar.
Avtal om köp ingås när du väljer att registrera din beställning i kassan. Orderbekräftelse genereras sedan automatiskt utan manuell översyn. Om en eventuell felaktighet i ordern uppstår kontaktar vi dig för att hantera ärendet vidare, det kan handla om en reservation, att varan du beställt fått ändrad leveranstid eller andra oförutsedda händelser.
Åldersgräns
Vi ingår endast avtal (gäller endast online) med myndig person (18 år och över), alternativt omyndig person med målsmans tillstånd och godkännande. Eventuella undantag finns i enlighet med Föräldrabalken.
Priser
De priser vi har på sajten är våra dagsaktuella priser inklusive 12 % (konfektyr) och 25% moms. Momsen är inkluderat i totalkostnaden som du ser i kassan, såvida du inte ändrar till företagsbeställning i kassan. Ändras momsen så förbehåller vi oss rätten att ändra på priserna motsvarande ändringen. Prisjusteringar kan även ske när som helst utan avisering. Priserna inkluderar inte fraktkostnad. Eventuell fraktkostnad tillkommer och adderas i kassan innan du genomför ditt köp.
Felaktiga priser
Vi har tusentals produkter på sajten och i vissa enstaka och ovanliga fall kan ett pris bli felaktigt. Om du köpt en produkt till ett uppenbart felaktigt pris kommer vi att kontakta dig och vi förbehåller oss i dessa fall rätten att justera priset, samt debitera mellanskillnaden, alternativt låta dig ångra köpet samt få återbetalning. Vi reserverar oss även för tryckfel och felaktigheter i vår marknadsföring, nyhetsbrev och övrig extern kommunikation. I dessa kanaler gäller samma som för uppenbart felaktiga priser på sajten.
Tillgänglighet
Vi strävar efter att ha så mycket som möjligt på vårt eget lager, men en viss andel av vårt sortiment är beställningsvaror. Så fort vi får din order gör vi en beställning hos vår leverantör. Om leveransen skulle bli försenad eller om produkten inte längre finns tillgänglig hos leverantören kommer vi att kontakta dig via E-post. I de fall produkten inte längre är tillgänglig kommer vi att kreditera ditt köp.
Produktinformation och bilder
Vi reserverar oss för att produktinformation som finns på hemsidan kan vara felaktig på grund av tryckfel eller tekniska fel. Observera att produktbilder på hemsidan ibland kan skilja sig från verkligheten och inte alltid är en exakt återgivning av den riktiga produkten. Färger, material och utseende kan variera på grund av bildkvalitet och bildskärmsinställningar.
Leveransalternativ
För att erbjuda den bästa förpackningslösningen och snabba leveranser kan din order sändas i två eller flera kollin. Detta anges då i den spårningslänk du får i din leveransbekräftelse. Dina paket kan ankomma till uthämtningsstället vid olika tillfällen, men du ska alltid kunna spåra dina försändelser via speditörens hemsida. Vänligen läs vår leveransinformation för uppdaterad information om speditörer, priser och leveranstider. Skrymmande varor skickas som hemleverans och övrigt till ditt närmsta postombud.
Avgränsningar
Om du önskar göra en beställning till ett land utanför Sverige är du välkommen att kontakta vår kundtjänst så försöker vi hitta en lösning tillsammans. Då tillkommer en extra fraktavgift för leverans till utlandet.
Hanteringstid
För beställningar där alla produkter finns i lager har vi normalt en hanteringstid på 1-2 arbetsdagar innan de skickas med en speditör från vårt lager. Om produkten inte finns i lager gör vi först en beställning till vår leverantör. Så fort produkten åter är i lager gäller normal hanteringstid. Vid högtider och storhelger som till exempel julhandel och Black Friday kan hanteringstiden påverkas. Skrymmande gods, så som möbler, speglar m.m. kan förväntas skickas inom 1-5 dagar från vårt lager om de finns i lager.
Leveranstider
På sajten kommunicerar vi förväntad leveranstid på respektive produktsida när det gäller beställningsvaror som vi inte har på lager. Dessa leveranstider varierar mellan olika leverantörer och kan förändras löpande. Vi kan inte påverka våra leverantörernas leveranstid till vårt centrallager, men meddelar dig via E-post vid eventuella förseningar.
Notera att vi inte kan lämna några garantier för våra leverantörers leveranstider till vårt centrallager.
Aviseringar och bekräftelser
Orderbekräftelse
Efter genomförd beställning får du kort därefter en orderbekräftelse med information om ditt köp, samt aktuell lagerstatus för alla orderrader.
Uppdaterad leveransinformation
Om din leverans skulle bli försenad kommer du att meddelas via E-post så fort vi har fått ett nytt förväntat leveransdatum från vår leverantör. Detsamma gäller om någon av dina produkter skulle vara slut hos leverantör.
Leveransbesked
När din order skickas från vårt lager får du sedan ett leveransbesked via E-post. I leveransbeskedet finns en spårningslänk så att du kan följa din beställning hela vägen hem till dig eller till ett ombud.
SMS-avisering
Slutligen blir du aviserad via SMS, e-mail eller speditörens app när ditt/dina paket finns att hämta ut eller när du kan förvänta dig hemleverans. Dina paket kan ankomma till uthämtningsstället vid olika tillfällen, men du ska alltid kunna spåra dina försändelser via speditörens hemsida.
Delleveranser
För att erbjuda den bästa förpackningslösningen och snabba leveranser kan din order sändas i två eller flera kollin. Detta anges då i den spårningslänk du får i din leveransbekräftelse. Dina paket kan ankomma till uthämtningsstället vid olika tillfällen, men du ska alltid kunna spåra dina försändelser via speditörens hemsida. Skrymmande varor skickas som hemleverans och övrigt till ditt närmsta postombud.
Detta gäller även beställningar där delar av ordern inte finns i lager och måste beställas från leverantör. I dessa fall kommer du att få flera leveranser.
Leveransförseningar, ersättningskrav och försäkringar
När din beställning lämnat vårt lager så övergår leveransansvaret till fraktbolaget och vi kan ej lämna någon leveransgaranti. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar som orsakats av våra leverantörer eller av fraktbolag efter upphämtning på vårt centrallager. Alla försändelser skickas fullt försäkrade.
Skrymmande gods och hemleveranser
Vid beställning av möbler eller andra produkter som är skrymmande och inte ryms hos ett postombud erbjuder vi hemleverans. Hemleveranser innefattas normalt sett inte av våra erbjudanden för fri frakt. Vid beställning av skrymmande gods (vissa möbler, speglar och andra större produkter) tillkommer frakt på 299 kr. Observera att inbärning ej ingår. Speditören lämnar av gods vid tomtgräns.
Vänligen se leveransinformation för detaljer, priser och uppdaterad information om hemleveranser av skrymmande gods.
Ej uthämtat paket
Ditt paket ligger normalt kvar hos ombudet/terminalen i 14 dagar efter att det ankommit. Skulle du inte hämta ut ditt paket inom dessa dagar så kommer paketet att gå i retur till oss och vi kommer att debitera dig 200 kr för ej uthämtat paket. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss så behöver du ta emot paketet för att sedan skicka tillbaka det till oss, annars kommer det att bli registrerat som ett “ej uthämtat paket” och du som kund kommer att debiteras motsvarande belopp.
Ej mottaget gods (Hemleverans)
Speditör kommer kontakta dig för val av dag för utleverans. Du förväntas vara hemma för att ta emot godset. Skulle du inte ta emot godset, kommer paketet att gå i retur till oss och vi kommer att debitera dig 499 kr för ej mottaget paket/gods. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss så behöver du ta emot paketet för att sedan skicka tillbaka det till oss, annars kommer det att bli registrerat som ett “ej mottaget paket” och du som kund kommer att debiteras motsvarande belopp.
DHL Ombud
Pris: Från 69 kr (gratis för ordrar över 599 kr. Gäller ej skrymmande gods, då tillkommer 299 kr)
Leveranstid: 2-5 arbetsdagar
Erbjuds beställningar med en vikt under 20 kg och/eller en max mått på L150 cm x B70 cm x H115 cm. Försändelsen levereras till valfritt DHL-ombud. Om du inte väljer något ombud skickar vi paketet till det närmsta i förhållande till din postadress. En SMS-avisering skickas ut med information om var/hur du kan hämta ditt paket.
Postnord Ombud
Pris: 69 kr
Leveranstid: 2-5 arbetsdagar
Avser beställningar med en vikt under 20 kg och/eller en max mått på L150 cm x B70 cm x H115 cm. Försändelsen levereras till valfritt Postnord-ombud, t.ex. en närliggande livsmedelsbutik. En SMS-avisering skickas ut med information om var du kan hämta ditt paket.
Hämta i butik
Pris: Alltid gratis
Leveranstid: 2-5 arbetsdagar
Du kan välja att hämta ut ditt paket utan kostnad i vår butik i Ljungby. Vi erbjuder inte uthämtning i butik för möbler och andra skrymmande produkter. När ditt paket kommit till butiken får du en avisering via E-post och/eller SMS.
Klarna Checkout
I samarbete med Klarna erbjuder vi betalning med Klarna Checkout. Klarna Checkout samlar alla de viktiga betalsätten i en och samma lösning – välj mellan direktbank- och kortbetalning, faktura eller delbetalning (betalningsalternativen kan variera över tid). Du bestämmer själv vilket betalsätt du vill använda i kassan, innan du bekräftar köpet. Kort- och bankbetalning sker smidigt utan att du behöver lämna sidan.
Faktura eller delbetalning innebär att du får hem varorna innan du betalar. Du kan sedan välja att antingen betala hela beloppet på en gång eller dela upp det i mindre delar. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura eller delbetalningsavi som skickas till dig. Leveranssätt samt eventuella avgifter som tillkommer visas i kassan innan du bekräftar köpet.
För att kunna välja faktura eller delbetalning måste du ange din folkbokföringsadress som leveransadress och du ska ha fyllt 18 år vid beställningstillfället. En mindre kreditprövning görs, som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta.
Återbetalningar
När vi har mottagit, behandlat och godkänt din retur på vårt centrallager så upprättas din återbetalning. Villkor och hanteringstid för detta hanteras separat, se ångerrätt & returer. En bekräftelse skickas då via E-post och en återbetalning görs alltid via samma betalningssätt som användes när du slutförde ditt köp. Har du valt att betala med faktura så kommer Klarna att ta kontakt med dig via E-post/app för vidare information gällande återbetalningen.
I kassan på sajten har du möjlighet att fylla i en kod för presentkort och/eller rabattkod.
Generellt om presentkort
För tillfället kan vi endast erbjuda presentkort i vår fysiska butik.
Giltighetstid för presentkort
Våra presentkort är giltiga ett år efter aktivering.
Generellt om rabattkoder
Ibland går vi ut med erbjudanden i form av rabattkoder. Rabattkoder kan inte kombineras och gäller inte på varor som är prisnedsatta under en kampanj. Om du använt en rabattkod som inte är utställd till dig förbehåller vi oss rätten att neka användandet, samt kontakta dig för att avbeställa din order alternativt debitera det rabatterade beloppet.
Spridning av rabattkoder
Det är inte tillåtet att dela rabattkoder publikt i sociala medier eller andra externa kanaler, såvida inte detta tydligt kommunicerats och godkänts av oss.
Öppet köp
Öppet köp gäller ej vid köp av presentkort.
Om du inte är nöjd med ditt köp har du 14 dagars ångerrätt från dagen du mottagit din beställning. Om din beställning levererats i flera omgångar gäller datumet för respektive produkt och leverans.
Ångerrätt
Ångra beställning som ej hanterats
Om du vill utnyttja din ångerrätt och hantering av din order ej påbörjats kan du häva ditt köp. Om din order dellevereras och du vill utnyttja ångerrätten på den del av din order som ännu inte hanterats av vår lagerpersonal kan du också häva den delen av ditt köp. Du kan också ta bort produkter från din order efter den lagts, förutsatt att hantering av dessa inte påbörjats. För att häva din order eller ta bort produkter från den, vänligen kontakta vår kundtjänst.
Ångra beställning efter leverans
Om du vill utnyttja din ångerrätt på en order efter lagerhantering har påbörjats, så måste du ta emot ordern för att sedan returnera den till oss på vanligt vis. Om du inte hämtar ut ordern kommer den behandlas som en icke uthämtad order.
Giltighet
Avbeställning är ej giltig förrän du fått en bekräftelse från oss via E-post eller telefon.
Garantier
Då vi är återförsäljare går vi efter tillverkarens rekommendationer. Vissa tillverkare erbjuder utökade garantier och i de fall detta är aktuellt finner du mer information i produktbeskrivningen. Du har självklart tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen om den produkt du köpt inte har garanti.
Returer
Skulle du inte vara nöjd med varan så kan du skicka tillbaka den till oss och få pengarna tillbaka för din retur minus returfrakt som du själv bekostar. Fyll i returfomuläret här och följ instruktionerna. När vi har registrerat din retur, kontaktar vi dig för returfraktsedel.
Varornas skick
Du har rätt att packa upp och kontrollera produktens finish och funktion. Varorna måste vara i ursprungligt skick och packade i originalförpackning då de returneras till oss. Notera att originalförpackningen ej bör användas som ytterkartong i och med att produkten kan skadas och du kan få ett värdeminskningsavdrag. Produkten måste vara i oförändrat skick och till exempel ej monterad om produkten du beställt kräver montering.
Värdeminskningsavdrag
Vi förbehåller oss rätten att göra ett värdeminskningsavdrag om varans skick har förändrats i sådan utsträckning att den inte längre går att sälja till en annan kund utan att göra ett avdrag på försäljningspriset. Avdraget görs på det totala returbeloppet innan det återbetalas till dig. Vi gör bedömning vid varje unik retur om storlek på avdraget, men minsta avdraget är 200 kr.
Returkostnad
Kostnaden för returer bekostas av dig som konsument. Priset kan variera beroende storlek av ditt kolli. Vänligen kontakta vår kundtjänst eller fyll i formuläret här.
Retur av skrymmande gods
Kostnaden för returer bekostas av dig som konsument. Priset kan variera beroende storlek av ditt kolli. Vänligen kontakta vår kundtjänst.
Transportansvar
Transportansvar innebär att du ansvarar för att din försändelse kommer fram hel till oss. Packa därför gärna varorna extra noggrant så att de inte skadas under färden och använd gärna ett alternativ där du kan spåra försändelsen, till exempel paket eller rekommenderat brev. Vid retur av paket från utlandet är det väldigt viktigt att du märker paketet med RETUR för att undvika extra kostnader.
Hanteringstid
Från att din retur ankommit till vårt lager reserverar vi oss en hanteringstid på upp till 20 arbetsdagar för att inspektera produktens skick och registrera produkterna som returnerade.
Återbetalning
Vi genomför återbetalningen efter hanteringstiden och när din retur är registrerad och godkänd av vår lagerpersonal. Det tar därefter normalt 5-7 bankdagar innan Klarna/bank har återbetalat pengarna till ditt konto. En bekräftelse skickas via E-post och en återbetalning görs alltid till samma betalkort som användes när du slutförde sitt köp. Har du valt att betala med faktura så kommer Klarna att ta kontakt med dig på din E-postadress/app för vidare information gällande återbetalningen.
Retur till butik
Vi erbjuder kunder som köpt varor online att lämna retur i butik.
Gäller ej möbler.
Retur av specialbeställning
Returrätten gäller ej specialbeställningar. En order är en specialbeställning om det rör en vara som inte finns på hemsidan, till exempel om du kontaktar kundtjänst för att köpa en reservdel till en produkt. Du kommer bli informerad av kundtjänst i förhand om din order räknas som en specialbeställning.
Allmänna villkor
Vi tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt vilket innebär att du har tre års reklamationsrätt efter det att du har mottagit varan. Detta förutsätter att alla skötselråd följs och att normal aktsamhet iakttagits. Vid ett reklamationsärende rekommenderar vi att du kontaktar vår kundtjänst för snabbare hantering som sedan vidare hjälper dig med förfarandet. Du kommer då bli ombedd att tillhandahålla bildbevis där felaktigheten/defekten tydligt framgår.
Vid en reklamation så ska felet anmälas snarast eller så snart felet har upptäckts. Anmälan om fel i varan inom två (2) månader anses alltid inom skälig tid. Vid en godkänd reklamation står vi som handlare för alla kostnader som kan kopplas till returen, inklusive all frakt.
Tillvägagångssätt
Skulle du inte vara nöjd med varan eller om den har gått sönder i leveransen så önskar vi att du skickar in bilder på defekten tillsammans med ditt ordernummer vänligen kontakta vår kundtjänst. Så fort vi mottagit detta så kommer vi att återkomma till dig med ett svar i ditt ärende.
Avgifter
Vid beviljad reklamation skickas en förbetald returfraktsedel ut till dig av kundtjänst om vi bedömer att en retur är nödvändig. (I vissa fall behövs ingen retur av den defekta produkten.) När vi mottagit den reklamerade varan undersöks felet på nytt och därefter skickas en ny vara till dig. Du betalar således ingen returfrakt för den reklamerade varan eller frakten för den nya varan.
Integritetspolicy
Vi värnar om din integritet. Vi vill därför informera dig om hur vi behandlar de personuppgifter som du lämnar till oss samt vilka rättigheter du har.
Tvist
Klagomål eller synpunkter avseende våra tjänster eller produkter bör meddelas till vår kundtjänst via vänligen kontakta vår kundtjänst. Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Vi följer alltid ARN:s rekommendationer.
Force Majeure
Vi är befriade från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet ska anses vara bland annat myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, ändrad eller nytillkommen lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad/strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.